O przedszkolu

Witajcie! Pokochacie nas.

Jesteśmy przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców.
Nie chcemy stać w miejscu, ciągle się rozwijamy i doskonalimy.

Jesteśmy autorami i organizatorami konkursów i wystaw fotograficznych. Organizujemy grupy zainteresowań wspólnych dla dzieci i rodziców np. „Czytające rodziny”.
Nasza wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna priorytetowo traktuje metody aktywizujące proces nauczania dziecka oraz uczestniczenie przez nie w licznych formach dziecięcej twórczości (happeningi, ekomitingi, warsztaty aktywnej twórczości) zapewniają wysokie efekty w edukacji wychowanków przedszkola.
To jednak tylko teoretyczny wstęp do tego, JAKIE jest nasze przedszkole. Zapraszamy do poznania nas i przekonania się za co dzieci nas kochają, a rodzice szanują… z wzajemnością :)

PROMUJEMY ZDROWIE

Nasze Przedszkole Promujące Zdrowie „Zdrowo żyć – zdrowym być

Zobacz

PUBLIKACJE NAUCZYCIELI

Wybrane publikacje naszych nauczycieli przedszkolnych.

Zobacz

EDUKACJA EKOLOGICZNA

„Ekoprzedszkolak poznaje tajemnice wody – obserwuje, bada, eksperymentuje”

Zobacz

Co nas wyróżnia

Koncepcja współpracy

Jesteśmy przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców.

Strażnicy wiedzy

Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna.

Wspieramy rozwój

Nie chcemy stać w miejscu, ciągle się rozwijamy i doskonalimy.

Partnerstwo

Organizowanie grup zainteresowań wspólnych dla dzieci i rodziców np. „Czytające rodziny”.

Zamiłowanie i pasje

Jesteśmy autorami i organizatorami konkursów i wystaw fotograficznych.

Twórczość dziecięca

Priorytetowe traktowanie metod aktywizujących proces nauczania dziecka oraz uczestniczenie przez nie w licznych formach dziecięcej twórczości .

Godziny otwarcia przedszkola

Przedszkole pracuje w godzinach 6.00-17.00 zapewnia dzieciom całodzienne wyżywienie. Zabawy i zajęcia dydaktyczne prowadzone są przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Funkcjonuje sześć oddziałów przeznaczonych dla dzieci 3,4,5,6 – letnich.
Przedszkole realizuje pięciogodzinną podstawę programową w godzinach 7°°-12°°

czwartek, 01 wrzesień 2016 00:18

Statut Publicznego Przedszkola nr 1 im. Jana Brzechwy w Radomsku

Pobierz Statut

 Rozdział I

Postanowienia ogólne
§ 1
1.    Publiczne Przedszkole nr 1, zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym w rozumieniu ustawy o systemie oświaty
2.    Przedszkole nosi imię Jana Brzechwy
3.    Siedziba przedszkola znajduje się w Radomsku, przy ul. Miłej 13
4.    Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:
Publiczne Przedszkole nr 1 im. Jana Brzechwy
97 – 500 Radomsko
ul. Miła 13

4a. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miasta Radomsko. 4b. Obsługę administracyjną przedszkola prowadzi Zespół Ekonomiczno – Administracyjny w Radomsku.
5.    Statut Publicznego Przedszkola nr 1 im. Jana Brzechwy w Radomsku opracowany został na podstawie Ustawy z dnia 7  września  1991r.  o  systemie  oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 ze zm.)

Rozdział II

Cele i zadania przedszkola
§ 2
1.  Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1)    Wspomaga  dzieci  w  rozwijaniu  uzdolnień  oraz  kształtuje  czynności  intelektualne potrzebne im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2)    Buduje system wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe;
3)    Kształtuje u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w  nowych  i  trudnych  sytuacjach,  w  tym  także  do  łagodnego  znoszenia  stresów i porażek;
4)    Rozwija umiejętności społeczne dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5)    Stwarza    warunki    sprzyjające    wspólnej    i    zgodnej    zabawie    oraz    nauce    dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6)    Troszczy się  o zdrowie  dzieci  i  ich  sprawność  fizyczną;  zachęca  do  uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7)    Buduje    dziecięcą    wiedzę    o    świecie    społecznym    i    technicznym    oraz    rozwija umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8)    Wprowadza dzieci w świat wartości estetycznych i rozwija umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9)    Kształtuje u dzieci poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10)    Zapewnia dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich  ciekawości, aktywności i samodzielności a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 3
1.  Wynikające  z  powyższych  celów  zadania,  dostosowane  do  potrzeb  i  możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje poprzez:
1)    Prawidłowe    planowanie    zajęć    edukacyjnych    zgodnie    z    podstawą    programową wychowania przedszkolnego,
2)    Troskę    o    prawidłowy    rozwój    psychoruchowy    oraz    przebieg    wychowania i kształcenia dzieci,
3)    Prowadzenie obserwacji pedagogicznych; dokumentowanie tych obserwacji,
4)    Poznanie    możliwości    i    potrzeb    rozwojowych    dzieci;    opracowanie    działań wspomagających,
5)    Analizę gotowości dziecka  do  podjęcia  nauki  w  szkole  (diagnoza  przedszkolna w    roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej),
6)    Gromadzenie informacji, które mogą pomóc:
•    rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
•    nauczycielom przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
•    pracownikom poradni psychologiczno – pedagogicznej ,do której zostanie skierowane dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
7)    Zapewnienie opieki logopedycznej dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
8)    Pomoc w korygowaniu i eliminowaniu zaburzeń mowy, zachęcanie rodziców tych dzieci w proces korygowania rozwoju mowy,
9)    Prowadzenie edukacji zdrowotnej wśród dzieci, rodziców i nauczycieli,
10)    Kształtowanie  świadomości  zdrowotnej  dzieci  oraz  nawyków  dbania  o  własne zdrowie  w  codziennych  sytuacjach  w  przedszkolu  i  w  domu;  współpraca  w  tym zakresie z rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
11)    Spójne oddziaływania wychowawcze:
•    systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu, zapoznanie rodziców z Podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka zalecanych tam wiadomości i umiejętności;
•    informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają;
•    zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np. wspólne organizowanie i udział w imprezach, uroczystościach, wycieczkach i innych wydarzeniach, w których biorą udział dzieci,
12)    Uwzględnienie  w  pracy  dydaktyczno  –  wychowawczo  –  opiekuńczej  dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz posługujących się językiem regionalnym.
13)    Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
§ 4
1.    Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując zadania opiekuńcze do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych uwzględniając istniejące warunki lokalne w następujący sposób:
1)    opiekę nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu w poszczególnych grupach wiekowych sprawują nauczyciele i odpowiadają za ich bezpieczeństwo; pomaga im współpracujący z nimi pracownik obsługi,
2)    zajęcia poza przedszkolem tj. zabawy i zajęcia ruchowe w ogrodzie przedszkolnym   prowadzone   są   przez   nauczycieli   oddziałów,   którzy  zapewniają  dziecku pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
3)    w czasie spacerów i wycieczek opiekę sprawują nauczyciele i pomagają im pracownicy obsługi. Opiekę nad grupą powyżej 15 dzieci sprawuje dwóch opiekunów.
§ 5
1.    Do przedszkola dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Dziecko  do  sali  zajęć  przyprowadzane  jest  przez  osobę  je  przyprowadzającą i przekazywane pod opiekę nauczyciela. Odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się na takich samych zasadach.
2.    Osoby będące w stanie nietrzeźwym nie mogą odbierać dzieci z przedszkola.
Rozdział III

Organy przedszkola

§6
1.    Organami przedszkola są:
1)    dyrektor przedszkola
2)    rada pedagogiczna
3)    rada rodziców
2.    Do szczegółowych kompetencji dyrektora przedszkola należy w szczególności:
1)    kierowanie działalnością przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz,
2)    sprawowanie nadzoru pedagogicznego; każdego roku w terminie do 15 września dyrektor opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej plan nadzoru tworzony zgodnie z odrębnymi przepisami,
3)    sprawowanie  opieki  nad  dziećmi  oraz  stwarzanie  warunków  harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4)    realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
5)    dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola,
6)    wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,
7)    wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli,
8)    gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy zgodnie z odrębnymi przepisami,
9)    gromadzenie niezbędnych informacji do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
10)    zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
11)    przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
12)    występowanie  z  wnioskami  po  zasięgnięciu  rady  pedagogicznej  w  sprawach odznaczeń,    nagród    i    innych    wyróżnień    dla    nauczycieli    oraz    pozostałych pracowników przedszkola,
13)    organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
14)    (uchylony),
15)    ustala dla dzieci formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane,
16)    odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka,
17)    organizuje zajęcia dodatkowe.
3.    Do szczegółowych kompetencji rady pedagogicznej należy:
1)    zatwierdzanie planów pracy przedszkola,    
2)    podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,        
3)    podejmowanie uchwał w sprawie nowelizacji statutu,       
4)    ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola
5)    opiniowanie  organizacji  pracy  przedszkola,  w  tym  zwłaszcza  tygodniowego rozkładu zajęć w przedszkolu,
6)    opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola,
7)    opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
8)    opiniowanie    propozycji    dyrektora    przedszkola    w    sprawach    przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
9)    ustalanie  zakresu,  w  którym  wychowanek  wymaga  pomocy  psychologiczno - pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,
10)    ustala formy, okresy i wymiar godzin udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych      wychowanka, także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Nauczyciele poszczególnych oddziałów współpracują ze specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny,
11)    (uchylony),
12)    (uchylony),
13)    wykorzystywanie    wyników    nadzoru    zewnętrznego    dla    doskonalenia    pracy przedszkola w formie wniosków do dalszej pracy i rekomendacji,
14)    opiniowanie  wprowadzenia  dodatkowych  zajęć  edukacyjnych  (zajęć  z  języka obcego)
4.    Rada rodziców w szczególności:
1)    może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
2)    w celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
3)    dokonuje oceny sytuacji oraz stanu przedszkola i występuje z wnioskami do dyrektora w szczególności  w  sprawie  zajęć  dodatkowych  prowadzonych w przedszkolu na prośbę rodziców,
”3) uchylony
4)    może  występować  do  dyrektora  przedszkola  z  wnioskiem  o  zbadanie i dokonanie oceny działalności oddziału lub nauczyciela zatrudnionego w tym oddziale, jak również wnioskować o dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor ma zamiar powierzyć lub powierzył dany oddział,
”4) uchylony
5)    uchylony
”5) opiniuje projekt planu finansowego składany przez dyrektora przedszkola.
6)    opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych
§ 7
1.    Określone szczegółowe kompetencje organów przedszkola są gwarantem możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji. Zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi organami     przedszkola o planowanych i podejmowanych działaniach. Organy przedszkola uczestniczą w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych placówki.
2.    Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję w składzie:
–    przewodniczący organów przedszkola,
–    po    dwóch    przedstawicieli    organów    tj.    organu    prowadzącego    i    organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
3.    W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech  kolejnych  posiedzeń,  sprawę  przekazuje  się  do  organu  prowadzącego przedszkole. Czas pracy komisji nie może przekroczyć 14 dni.
4.    Posiedzenie komisji jest ważne o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób.
5.    Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół, pod którym podpisują się wszyscy obecni.
6.    Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta. Funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów przedszkola.
7.    Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów przedszkola

Rozdział IV

Organizacja przedszkola

§ 8
1.    Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań oraz uzdolnień.
2.    Dopuszcza się możliwość tworzenia oddziałów mieszanych np. oddział dzieci 3 i 4 – letnich, oddział dzieci 4 i 5 – letnich, oddział dzieci 5 i 6 – letnich
3.    Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25
§ 9
1.    Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego do realizacji przez nauczyciela z zestawów programów dopuszczanych do użytku szkolnego przez dyrektora przedszkola oraz indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dziecka  opracowanych  przez  nauczycieli  przedszkola.  Przy  doborze  programu należy uwzględniać potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
2.    Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3.    Czas trwania zajęć obowiązkowych z dziećmi, w tym zajęć nauki języka obcego, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosić:
1)    z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – od 10 do 20 minut,
2)    z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – od 20 do 30 minut
4.    Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych organizowanych na terenie przedszkola tj. w zajęciach z zakresu edukacji muzycznej, nauce religii oraz terapii logopedycznej i gimnastyce korekcyjno – kompensacyjnej.
5.    Czas trwania w/w zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1)    z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut
2)    z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut
6.    Organizację zajęć dodatkowych ustala dyrektor przedszkola.
7.    Dyrektor przedszkola na wniosek rodziców może rozszerzyć ofertę zajęć dodatkowych w zależności od potrzeb i zainteresowań wychowanków oraz możliwości łączenia różnych rodzajów ekspresji.
8.    Sposób  dokumentowania  zajęć  o  których  mowa  w  ust.  4,  a  prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 10
W przedszkolu tworzy się nie więcej niż sześć oddziałów.
§ 11
1.    Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola najpóźniej do 15 maja.
2.    Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
3.    W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1)    liczbę i czas pracy poszczególnych oddziałów,
2)    liczbę dzieci zgłoszonych, liczbę dzieci przyjętych i dzieci nieprzyjętych,
3)    liczbę    pracowników    przedszkola,    w    tym    pracowników    zajmujących stanowiska kierownicze
4)    ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 12
1.    Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, który ustala dyrektor przedszkola na wniosek rady pedagogicznej.
2.    Ramowy rozkład dnia opracowany jest na podstawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i arkusza organizacji przedszkola.
3.    Ramowy rozkład dnia, o którym mowa w ust. 1 uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny pracy oraz   zadania określone w § 3, a także oczekiwania rodziców i  proporcje  zagospodarowania  czasu  przebywania  w  przedszkolu  wynikające z podstawy programowej.
4.    Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad
danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia dostosowany do potrzeb dzieci wynikający z ich rozwoju, warunków zdrowotnych i higienicznych oraz zainteresowań wychowanków.
§ 13
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.
§ 14
1.    Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
2.    Czas pracy przedszkola określa arkusz organizacji przedszkola na dany rok szkolny.
3.    Czas w godzinach 7°° - 12°° przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie jest krótszy niż 5 godzin dziennie.
4.    Termin przerwy w pracy przedszkola tj. przerwy wakacyjnej ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i określa go w organizacji przedszkola na dany rok szkolny.
5.    Na czas przerwy w pracy przedszkola opiekę dzieciom zapewniają ich rodzice (prawni opiekunowie), bądź kieruje się je na wniosek rodziców do innych, dyżurujących  w  okresie  ferii  letnich  placówek  wychowania przedszkolnego na terenie miasta.
§ 15
1.    Świadczenia udzielane dziecku przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji  podstawy  programowej  wychowania  przedszkolnego,  o  której  mowa w § 14. ust. 3
2.    Wysokość opłat za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony  na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala rada gminy Miasta Radomsko.
3.    Rodzice zobowiązani są do ponoszenia comiesięcznej odpłatności za każdą godzinę świadczeń w zakresie zajęć opiekuńczo - wychowawczych przekraczających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w kwocie nie wyższej niż 1 zł za godzinę zajęć. Maksymalna wysokość opłat, o której mowa podlega waloryzacji. Przedszkole nie może pobierać opłat innych niż ustalone za godzinę zajęć.
4.    Opłata za świadczenia przedszkola podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu.
5.    Opłaty  podlegające  zwrotowi  zalicza  się  na  poczet  opłat  za  następny  miesiąc, a w przypadku niemożności takiego rozliczenia, zwraca się rodzicom w sposób przez nich pisemnie wskazany. Nieodebrane w danym roku szkolnym zwroty opłat przeznacza się na koszty zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz dydaktycznych przekraczających podstawę programową w przedszkolu.
6.    Za każdą rozpoczętą godzinę ponad zadeklarowaną rodzice zobowiązani są do uiszczenia opłaty w takiej samej wysokości. W przypadku uzasadnionego przekroczenia zadeklarowanej godzin odbioru dziecka z przedszkola, rodzice zobowiązani są do wydłużenia pobytu dziecka w przedszkolu
1)    Za niewykonanie obowiązku  odbioru  dziecka z chwilą zamykania przedszkola, rodzice zobowiązują się do uiszczenia opłaty za każdą godzinę opieki, w wysokości równej wynagrodzeniu nauczyciela za jedną godzinę zajęć.
2)    Należności  z  tytułu  powyższego  winny  być  uiszczone  w  najbliższym  terminie wnoszenia opłat za korzystanie ze świadczeń przedszkola.
7.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może rozpatrywać wniosek rodziców i opiekunów dziecka o przyznanie ulgi w opłacie. Do wniosku rodzice (prawni opiekunowie) dołączają niezbędne dokumenty  potwierdzające dochód na jednego członka w rodzinie.
8.    Przy    wielogodzinnym    pobycie    dziecka    w    przedszkolu    istnieje    możliwość korzystania przez  nie  z  całodziennego  wyżywienia  tj.  3  posiłków  a  także z dwóch posiłków i z jednego posiłku. Kalkulacja kosztów przygotowania posiłków zawiera szczegółową listę artykułów spożywczych (z okresu obejmującego ostatni pełny miesiąc poprzedzający dzień sporządzenia kalkulacji)
9.    Wysokość opłat za posiłki ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z Prezydentem Miasta Radomska.
10.    W przypadku korzystania z trzech posiłków opłata wynosi 100% dziennej stawki żywieniowej, a w przypadku korzystania z dwóch i jednego posiłku odpowiednio 80% i 50% dziennej stawki żywieniowej.
11.    Rodziców (prawnych opiekunów) dzieci, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych niezbędna jest stała, bądź doraźna pomoc materialna służąca refundacji kosztów żywienia dzieci, przedszkole zachęca do korzystania ze środków będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
12.    Opłaty za świadczenia udzielane dziecku przez przedszkole pobierane są z góry do dwudziestego dnia każdego miesiąca. 
13.    Pracownicy przedszkola poza pracownikami kuchni, którzy z wyżywienia korzystają bezpłatnie, są  uprawnieni  do  korzystania  z  posiłków  w  przedszkolu w dniach, w których pracują. Kalkulacja kosztów przygotowania posiłku zawiera:
-    szczegółową listę artykułów spożywczych  (z okresu obejmującego ostatni pełny miesiąc poprzedzający dzień sporządzenia kalkulacji z uwzględnieniem cen bieżących),
-    świadczenia rzeczowe wynikające z przepisów bhp dla intendenta, kucharza, pomocy kuchennych (średnia z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień sporządzenia kalkulacji)
-    miesięczne koszty wynagrodzeń i pochodnych oraz ZFSŚ intendenta, kucharza, pomocy kuchennych kuchni (średnia z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień sporządzenia kalkulacji )
-    środki czystości wydane do kuchni (średnia z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień sporządzenia kalkulacji z uwzględnieniem cen bieżących);
-    zakupy dokonywane do kuchni (średnia z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień sporządzenia kalkulacji);
-    energia elektryczna, gaz, woda, nieczystości (średnia z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień sporządzenia kalkulacji)
Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 16
1.    Dyrektor przedszkola powierza oddział opiece dwu lub kilku nauczycielom jeżeli czas jego pracy jest dłuższy niż 5 godzin.
2.    Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej oraz uwzględniając propozycje rodziców dąży się by nauczyciele prowadzili ten sam oddział przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola.
§ 17
1.    Do szczegółowych zadań nauczyciela należy:
1)    rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz  podstawowymi  funkcjami  przedszkola:  wychowawczą,  dydaktyczną i opiekuńczą, wspieranie każdego dziecka w jego rozwoju oraz dążenia do pełni własnego rozwoju osobistego,
2)    planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dziecka, realizowaniu dążenia wychowanka do wypowiadania siebie w różnorodnych formach dziecięcej twórczości. Stosowanie twórczych i nowoczesnych metod i form pracy,
3)    osiąganie wysokiej jakości pracy podczas realizacji  zadań w procesie wychowawczo – dydaktycznym oraz ponoszenie odpowiedzialności za rozwijanie osobowości dziecka,
4)    podejmowanie innowacji pedagogicznych,
5)    rozwijanie  własnego  warsztatu   pracy   w   szczególności   przez   udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego,
6)    systematyczne współpracowanie z placówkami doskonalenia zawodowego,
7)    poznawanie i zabezpieczanie potrzeb rozwojowych wychowanka; stawianie diagnozy pedagogicznej opartej na obserwacji rzeczywistych zachowań dziecka, zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), które są dokumentowane co najmniej dwa razy w roku szkolnym w odpowiednim arkuszu. Nauczyciel dokonuje rejestracji indywidualnych zachowań dziecka i porównuje osiągnięte efekty ze stanem wyjściowym i zakładanymi wynikami. O swych działaniach w tym zakresie informuje radę pedagogiczną co najmniej dwa razy w roku szkolnym i rodziców dzieci objętych obserwacją,
8)    diagnozowanie potrzeb rozwojowych wychowanków oraz rozpoznawanie ich indywidualnych możliwości; rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń dziecka  napotykającego    na    trudności    w    przyswajaniu    treści   programowych i udzielania im niezwłocznie pomocy w trakcie bieżącej pracy,
9)    wspieranie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych w tym dziecka zdolnego,
10)    realizowanie zadań o których mowa w ust. 1 pkt. 8 - 9 następuje we współpracy ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną oraz opieką zdrowotną,
11)    współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i kształcenia dzieci a w szczególności w zakresie:
–    znajomości stopnia realizacji treści programu wychowania przedszkolnego przeznaczonego dla danego oddziału,
–    zapoznawania rodziców z potrzebami psychofizycznymi ich dzieci oraz sposobami ich zaspokajania,
–    ustalenia form szerzenia kultury pedagogicznej rodziców,
12)    przekazywanie w każdym czasie rzetelnej informacji rodzicom na temat ich dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez różnorodne, wypracowane formy współpracy z domem rodzinnym wychowanka
§ 18
1.    W przedszkolu tworzy się następujące stanowiska pracy:
1)    intendent,
2)    kierownik gospodarczy,
3)    kucharz,
4)    pomoc kuchenna,
5)    woźna,
6)    (uchylony)
7)    robotnik do pracy ciężkiej
2.    Stanowiska pracy wymienione w ust. 1, pkt. 2 kwalifikuje się do grupy stanowisk pracowników administracji.
3.    Stanowiska  pracy  wymienione  w  ust.  1  pkt.  1, 3 - 7  kwalifikuje  się  do  grupy stanowisk pracowników pomocniczych.
4.    Określa się następujący zakres zadań pracowników zatrudnionych w przedszkolu na stanowiskach wymienionych w ust. 1 pkt. 1-7:
1)    do zakresu zadań intendenta należy w szczególności:
–    zaopatrywanie    przedszkolnej    stołówki    w    żywność    oraz    sprzęt gospodarstwa  domowego  i  inny  sprzęt  niezbędny  do  funkcjonowania przedszkola,
–    nadzorowanie    sporządzania        posiłków        i    przydzielania    porcji żywnościowych    dzieciom  i    personelowi    zgodnie    z    obowiązującymi normami,
–    sporządzanie jadłospisów,
–    prowadzenie magazynu artykułów żywnościowych, magazynu gospodarstwa domowego oraz systematyczne prowadzenie dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
–    naliczanie i pobieranie odpłatności za świadczenia udzielane dzieciom i pracownikom przez przedszkole,
–    nadzorowanie  młodocianych  w  ramach  praktycznej  nauki  zawodu  na stanowisku kucharz małej gastronomii,
–    prawidłowe zabezpieczanie posiadanych pieczątek przedszkola,
–    wykonywanie    innych    prac    zleconych    przez    dyrektora    przedszkola w zakresie umówionej pracy.
2)    do zakresu zadań kierownika gospodarczego należy w szczególności:
–   zarządzanie zespołem pracowników administracji i obsługi,
–   zabezpieczanie podwładnym odpowiednich warunków pracy, w tym BHP,
–   prowadzenie dokumentacji formalnej pracowników administracji i obsługi,
–   przygotowanie inwentaryzacji i nadzorowanie jej przebiegu,
–   opracowywanie sprawozdań GUS w zakresie bazy materialnej przedszkola,
–   prowadzenie kancelarii przedszkola zgodnie z instrukcją kancelaryjną, z zastosowaniem jednolitego, ramowego rzeczowego wykazu akt,
–   prowadzenie dziennika korespondencji,
–   wysyłanie i przyjmowanie korespondencji z zachowaniem obowiązujących wymogów,
–   przygotowanie pism wychodzących w zakresie zleconym przez dyrektora,
–   dostarczanie pism wychodzących na pocztę,
–   zapoznawanie pracowników przedszkola z treścią korespondencji i informacji w zakresie ustalonym przez dyrektora,
–   prowadzenie rejestru urlopów i zwolnień lekarskich pracowników,
–   prowadzenie teczek akt osobowych pracowników przedszkola,
–   prowadzenie archiwum przedszkola,
–   prawidłowe zabezpieczenie posiadanych pieczątek przedszkola,
–   ubezpieczanie dzieci w zakresie następstw nieszczęśliwych wypadków,
–   informowanie dyrektora przedszkola o obecności w placówce interesantów, a także osób kontrolujących i wizytujących,
–   przygotowanie zaopatrzenia w materiały biurowe,
–   pełnienie w czasie nieobecności intendenta zleconych jej obowiązków,
–   wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola w zakresie umówionej pracy.
3)    do zakresu zadań kucharza należy w szczególności:
–    przyrządzanie zdrowych i higienicznych posiłków,
–    przyjmowanie produktów  z  magazynu,  kwitowanie  ich  odbioru w raportach magazynowych i żywieniowych oraz dbanie o racjonalne ich zużycie,
–    odkładanie prób żywieniowych według instrukcji, dokonywanie ich opisu oraz właściwe przechowywanie,
–    utrzymywanie w stanie czystym sprzętu chłodniczego,
–    branie udziału w układaniu dekadowego jadłospisu,
–    utrzymywanie  w  czystości  i  dobrym  stanie  sanitarno  –  technicznym pomieszczeń i sprzętu kuchennego,
–    wykonywanie  innych  czynności  zleconych  przez  dyrektora  w  zakresie umówionej pracy
4)    Do zakresu zadań pomocy kuchennej należy w szczególności:
–    pomaganie kucharzowi w przyrządzaniu posiłków,
–    utrzymywanie w czystości kuchni, sprzętu i naczyń kuchennych,
–    załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczeniem produktów,
–    wykonywanie  innych  czynności  zleconych  przez  dyrektora  w  zakresie umówionej pracy
5)    Do zakresu zadań woźnej należy w szczególności:
–    wykonywanie czynności wynikających z podstawowych zasad higieny,
–    mycie i przeprowadzanie dezynfekcji urządzeń sanitarnych,
–    pranie ręczników, firan, pościeli bieliźnianej,
–    dbanie o estetykę otoczenia przedszkola,
–    przygotowanie sprzętu do odpoczynku dzieci,
–    pomaganie    nauczycielowi    przy    rozbieraniu    i    ubieraniu    dzieci    do odpoczynku oraz podczas spacerów i wycieczek,
–    pomaganie w opiekowaniu się dziećmi podczas spacerów i wycieczek,
–    wykonywanie  innych  czynności  zleconych  przez  dyrektora  w  zakresie umówionej pracy.
6)    (uchylony)
7)    Do zadań robotnika przy pracy ciężkiej należy w szczególności:
–    dbanie o właściwy stan urządzeń, sprzętu i pomieszczeń przedszkola,
–    dokonywanie  bieżących  napraw  i  konserwowanie  podległego  sprzętu i urządzeń,
–    dbanie o estetykę terenu przedszkola,
–    utrzymywanie  w  czystości  narzędzi  przeznaczonych  do  wykonywania wymienionych prac,
–    pomaganie kierownikowi stołówki w czynnościach związanych z zakupem i dostarczeniem niektórych produktów,
–    wykonywanie  innych  czynności  zleconych  przez  dyrektora  w  zakresie umówionej pracy
§ 19
1.    Nauczyciele współdziałają z rodzicami, poprzez następujące formy, o których mowa w § 17 ust. 1 pkt. 11 w szczególności:
1)    zebrania grupowe,
2)    zajęcia otwarte i warsztaty edukacyjne,
3)    uroczystości o charakterze rodzinnym,
4)    festyny,  happeningi, zawody sportowo  –  rekreacyjne,  konkursy rodzinne, turnieje, wycieczki,
5)    dni otwarte z prezentacją efektów pracy z wychowankami,
6)    spotkania    ze    specjalistami    świadczącymi    pomoc    logopedyczną, psychologiczno – pedagogiczną oraz opiekę zdrowotną i inną,
7)    kontakty indywidualne
2.    Dyrektor przedszkola nie rzadziej niż jeden raz w roku szkolnym organizuje ogólne zebranie rodziców w celu wymiany informacji dotyczących spraw organizacyjnych placówki.
3.    Nauczyciele    oddziałów    organizują    stałe    spotkania    z    rodzicami    (prawnymi opiekunami) dotyczące realizacji zadań przedszkola oraz treści programowych, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
Rozdział VI

Wychowankowie przedszkola

§ 20
1.    Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość objęcia wychowaniem przedszkolnym dziecka, które ukończyło 2,5 roku.
3.    Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
4.    Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
5.    Dzieci w wieku 3 i 4 – lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
§ 21 (uchylony)
§ 22
1.    Właściwie zorganizowany proces wychowawczo – dydaktyczny i  opiekuńczy zawiera prawa dziecka, które wyróżnił Janusz Korczak, a w szczególności:
1)    prawo szacunku dla wszystkich jego potrzeb. Ważne jest uwzględnianie inności każdego wychowanka i jego podstawowych potrzeb. Dzieci trzeba nie tylko kochać, ale też dobrze traktować i mieć szacunek dla ich niewiedzy, dla wysiłku poznawania, szacunku dla tajemnic i wahań,
2)    prawo do niewiedzy. Dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne. Potrzebna jest wielka wyrozumiałość i cierpliwość wobec niekończących się pytań dzieci, gdyż otaczający ich świat jest im nieznany,
3)    prawo do niepowodzeń. Dziecko jest zdane na próby i błędy, każde z nich się myli. Są podatne na niepowodzenia. Gniew, złość, oskarżanie dziecka za niepowodzenia wywołuje u niego agresję i płacz,
4)    prawo do własności. Uczymy dziecko, iż ma prawo do własności, ale też ono powinno respektować je wobec każdego kolegi czyli istnieje potrzeba poszanowania wytworów pracy własnej i drugich. Dziecko ma prawo do ulubionych zabawek przedszkolnych oraz może samodzielnie dysponować przedmiotami oddanymi im do użytku,
5)    prawo do tajemnic. Dziecko w przedszkolu, to najmłodsze ma swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Dorosły szanujący tajemnice dziecka, uczy swą postawą, że są sprawy o których nie mówi się wszystkim,
6)    prawo do radości. Początkiem wszelkiego szczęścia i rozwoju jest radosna samoakceptacja. Dziecku należy uświadomić, iż musi nauczyć się tego, że jest sobą. Dorośli winni diagnozować radość dziecka i jej natężenie, powinni dostrzec, że najwyższą jest pokonanie trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy,
7)    prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć. Dzieci mają prawo do swoich uczuć, powinny dzielić się swoimi uczuciami. Dzieci potrzebują tego aby ich uczucia były akceptowane i doceniane. Prawo do wypowiadania swoich myśli to prawo poprzez, które małe dziecko uczy się czynnego udziału w naszych o nim rozważaniach,
8)    prawo do indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu. Staramy się poznać każde dziecko poprzez rozmowy z rodzicami i dzięki własnej obserwacji. Doceniamy wysiłek dziecka włożony w pracę, bez względu na jej efekt, a metody pracy dostosowujemy do możliwości dzieci, tematykę zajęć do ich zainteresowań,
9)    prawo do pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą. Nie oceniamy dzieci, nie stosujemy kar. Umożliwiamy dzieciom przeżycie uczuć, rozwiązywanie konfliktu i pogodzenie się. Dużo uwagi przywiązujemy do sytuacji, w której dziecko funkcjonuje w roli ofiary, ponieważ uważamy, że każde dziecko powinno mieć takie same prawa i nikt nie powinien być w społeczności podporządkowanym.
2.    Dziecko uczęszczające do przedszkola ma swoje obowiązki, a w szczególności:
1)    przestrzeganie ustalonych norm współżycia w grupie,
2)    sprzątanie po zajęciach i zabawie,
3)    bezwzględne przestrzeganie obowiązujących zasad bezpieczeństwa,
4)    szanowanie innych i ich potrzeb,
5)    wspieranie własnej aktywności poznawczej nastawionej na poznanie samego siebie,
6)    wszechstronne uczestnictwo w życiu kulturalnym i artystycznym przedszkola i środowiska lokalnego
3.    Okres pobytu dziecka przedszkolu winien służyć kształtowaniu czynnych postaw   wobec   zdrowia   i   bezpieczeństwa.   Różne   sytuacje   edukacyjne i wychowawcze  powinny  być  tak  organizowane,  by  do  dziecka  docierały informacje w toku jego samodzielnego działania. W przedszkolu obowiązują normy, które są skupione wokół dwóch zasad: bezpieczeństwa i szacunku. Dzieciom w przedszkolu nie wolno:
1)    stwarzać niebezpiecznych sytuacji,
2)    krzywdzić innych ani siebie,
3)    niszczyć cudzej własności,
4)    przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.
§ 23

1.    Dyrektor przedszkola na wniosek rady pedagogicznej może skreślić z listy wychowanków dziecko, które bez dostatecznego usprawiedliwienia jest nieobecne w przedszkolu powyżej czterech tygodni, a także gdy rodzice zalegają z opłatami za świadczenia udzielane dziecku przez przedszkole za okres jednego miesiąca, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców.
2.    Niespełnienie obowiązku, o którym mowa w § 20 ust. 4 obowiązku szkolnego podlega egzekucji. Przez  niespełnienie obowiązku należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%.
Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§ 24
1.    Przedszkole    prowadzi    i    przechowuje    dokumentację    zgodnie    z    odrębnymi przepisami.
2.    Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 25
Każda    zmiana    (nowelizacja)    statutu    Publicznego    Przedszkola    nr    1 im. Jana Brzechwy w Radomsku skutkuje redagowaniem tekstu ujednoliconego.

Pobierz Statut

Więcej w tej kategorii: « Nasze tradycje Co nas wyróżnia »